Jön a nyári gumi szezon – Ne tegye tönkre a télit!
 

Ha túlságosan elodázza a tavaszi gumicserét, a téli abroncsok tönkremehetnek, ha pedig túl korán cselekszik, balesetveszélybe sodorja saját magát. Megkérdeztük a szakértőt, mikor ajánlatos elvégezni a cserét, illetve mikor érdemes felhelyezni a nyári gumi szettet.

A nyári gumi használatával kapcsolatos kérdések tisztázásában a Gumiwebshop szakembere volt segítségünkre. Lássuk a szakmai szempontokat!

A szakértő szerint a 7 fokos hőmérséklet tekinthető vízválasztónak; ha ennél alacsonyabb a levegő hőmérséklete, az esetben a téli gumi biztosít jobb tapadást, ennél magasabb hőmérsékleten viszont a nyári gumi használata kívánatos. Természetesen a hőmérséklet nem egyenletesen változik, így óhatatlanul is találkozunk olyan körülményekkel, amikor az abroncsaink nem tekinthetők ideálisnak; emiatt azonban nem kell különösebben aggódni, hiszen a nyári gumik tapadása sem szűnik meg teljesen, ha kicsivel lejjebb megy a hőmérő higanyszála és a téli gumik sem fognak egy pillanat alatt elkopni a márciusi napsütésben.

Komolyabb probléma akkor jelentkezik, amikor a gumicserét vészesen elhanyagoljuk – mondja a szakértő. Ha a cserével egészen májusig várunk, amikor az aszfalt és a levegő hőmérséklete is igen magassá válik, az abroncsaink minden bizonnyal komoly károsodást szenvedtek el. Minél magasabb a hőmérséklet, a téli gumi annál gyorsabban kopik és annál kevésbé képes ellenállni a sérüléseknek.

Ideális esetben a tavaszi kerékcsere márciusban történik, persze szinte lehetetlen megmondani, mi tekinthető ideális időpontnak, hiszen azt elsősorban az időjárás határozza meg – fogalmaz a szakértő. A legtöbb autós március eleje és április közepe között vált nyári gumira, de általánosságban azt lehet mondani, hogy a márciusi hónapban illik elvégezni a cserét. Az áprilisi időjárás már rendszerint sokkal melegebb annál, ami a téli gumik számára elfogadható lenne.

Az autósok gyakran felteszik a kérdést, miért van szükség a folytonos kerékcserére, hiszen néhány évtizeddel ezelőtt még nem használtunk téli és nyári gumikat. A szakértő véleménye szerint figyelembe kell vennünk, hogy a gépjárművek teljesítménye jelentősen megnőtt, ugyanakkor szigorodtak a közlekedésbiztonságra vonatkozó szabályok. Ezeket a változtatásokat mindenképpen üdvözölni kell, hiszen egyre több gépjármű közlekedik az utakon, a személyi sérüléssel járó balesetek száma azonban nem nő ennek arányában. A gépkocsik sokkal biztonságosabbak, és ebben elvitathatatlan szerepe van a téli és a nyári gumiknak is.

Ettől függetlenül ma is léteznek négy-évszakos gumik. Tulajdonképpen ezek hasonlíthatók a leginkább a régi „univerzális” abroncsokhoz. Sajnos ezek menettulajdonságai nem nevezhetők ideálisnak, inkább kompromisszumos megoldásként tekinthetünk rájuk. Sajnos a téli és a nyári időjárási viszonyok közepette sem tekinthetők tökéletesnek, jelentősebb problémák mégis a havas, jeges, hideg aszfalton jelentkeznek. A télinél kisebb bordázat miatt ezek a négy-évszakos gumik a szilárd csapadékkal nehezen birkóznak meg, ráadásul komoly hideg esetén száraz körülmények között is gyengébb menetstabilitást eredményeznek. A szakemberek éppen ebből adódóan rendszerint azt tanácsolják, hogy a négy-évszakos gumikat csak akkor válasszuk, ha kizárólag a városi közlekedésben veszünk részt, illetve havas-jeges útviszonyok esetén a tömegközlekedést választjuk.
Ha télen nagyobb menetsebességgel is szeretnénk közlekedni, válasszuk inkább a téli gumikat; a legjobb befektetés a saját és családunk biztonsága.

forrás: veol.hu

Tetejére